Raadsleden van de gemeente Katwijk ge´nformeerd over huisvesting en onderwijs in de 21e eeuw

18 maart 2016
De raadsleden van de gemeenteraadsfracties van Katwijk hebben in een informatieve bijeenkomst kennis genomen van de ontwikkelingen binnen het primair onderwijs in relatie tot de inrichting van de scholen.
De besturen van de scholen voor primair onderwijs zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het groot buitenonderhoud van de gebouwen. Uit een onlangs uitvoert onderzoek blijkt dat er de komende jaren zeker 20 miljoen euro nodig is om de gebouwen goed te kunnen onderhouden en aan de duurzaamheidseisen te laten voldoen. Geld dat niet bij de schoolbesturen is en waar de schoolbesturen  ook niet voor mochten reserveren, omdat dat tot aan 1 januari 2015 de taak van de gemeentes was.

Op dinsdagavond 15 maart zijn alle fractievoorzitters en woordvoerders onderwijs van de Katwijkse raad uitgenodigd  door de stichting PCOK, in de Christelijke Opleidingsschool.  De avond stond in het teken van de het onderwijs in de 21e eeuw en hoe de schoolgebouwen daarop aangepast zouden moeten worden. Ingrijpende verbouwingen  en renovaties  zijn niet door de schoolbesturen te betalen Vervangende nieuwbouw, omdat  dat nog valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente, zou dan de oplossing kunnen zijn. Een dure, en vaak niet nodige optie.

De avond werd geopend door de heer R. Venema, directeur-bestuurder van de stg. PCOK. In een korte presentatie kregen de fractieleden vervolgens informatie over de Christelijke Opleidingsschool. Duidelijk werd waarom dit gebouw niet voldoet aan de huidige onderwijseisen, als voorbeeld voor vele Katwijkse schoolgebouwen.
De huidige generatie kinderen groeit op in een wereld, waarin belangrijk gevonden wordt dat kinderen zelf leren hoe ze problemen moet oplossen, veel moeten samenwerken, creatief moeten kunnen omgaan met ICT en ingewikkelde vraagstukken. Die nieuwe werkvormen en onderwijsinzichten vragen andere gebouwen dan de huidige schoolgebouwen van 40 jaar en ouder. De Christelijke Opleidingsschool is daar een voorbeeld van, maar feitelijk geldt dat voor de meeste schoolgebouwen in de gemeente Katwijk.

Vervolgens hebben Gerard Bezemer, bouwkundig medewerker van de stichting PCOK en Blondi van der Woude, directeur van de Christelijke Opleidingsschool uiteengezet tegen welke problemen men in de komende jaren aanloopt. De raadsleden werd gevraagd de ontwikkelingen naar een centraal  goed integraal onderwijshuisvestingsplan te stimuleren en te bevorderen dat de huisvestingsverordening zou worden aangepast, zodat ook renovatie onder de mogelijkheden en verantwoordelijkheid van de gemeente valt.

Aansluitend aan de presentatie heeft de directeur van de school een rondleiding door het gebouw verzorgd. Duidelijk werd dat een gebouw van meer dan 50 jaar oud niet kan voldoen aan de kwaliteitseisen en duurzaamheidseisen die de huidige samenleving verlangt. Er zijn vaak te weinig individuele werkplekken, er is te weinig ruimte voor leerlingen die samenwerken en ook is er te weinig ruimte om leerlingen zelfsturend en ontdekkend te laten leren.

Afsluitend hebben de diverse raadsleden, onder het genot van een drankje, gesproken met leden van de Raad van Beheer van de stichting PCOK, met de bestuurders en directieleden om antwoorden te krijgen op hun vragen.

Fotoalbum van de bijeenkomst

06 SEPOp 24 augustus is Professor BigBang Bart op de Christelijke Opleidingsschool geweest. Professor...